zondag 17 februari 2013

Italiaanse bonensalade met venkel en salami

Mijn lunch van vandaag! Ook geschikt als bijgerecht, of als hoofdgerecht, maar dan moet je de hoeveelheden maal 1,5 doen.

- 100 gram witte bonen uit blik (ik heb reuzebonen van Bonduelle gebruikt)
- 1 teentje knoflook, geplet met zijkant van groot mes
- 1/2 theelepel gedroogde salie
- scheutje olijfolie
- 2 eetlepels rodewijnazijn
- 1/4 van een kleine venkelknol, in dunne maantjes
- 1/2 sjalotje, in dunne halve ringetjes
- 30 gram salami (stukje) in kleine blokjes
- snufje zout

Giet de bonen af en zet ze op met de geplette knoflookteen, de salie, een scheutje olijfolie en wat water. Laat dit een minuut of 5-10 zachtjes pruttelen. Meng de azijn met het zout, en schep de venkel en ui er door. Giet de bonen af (druk de knoflook nog wat uit elkaar) en meng met het venkelmengsel en de salami.

Dit is mijn vertaling van een authentiek gerecht uit de Italiaanse boerenkeuken. het origineel staat in een prachtig kookboek van mijn moeder, waarvan ik de naam nu even kwijt ben, maar die ik zeer binnenkort hier zal toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten