donderdag 16 juni 2011

Tajine met groenten, merguezworstje en couscous

Geïnspireerd door de zalige tajine die mijn moeder dit weekend heeft gemaakt, heb ik ook m'n Marokaanse (mini!)stoofpotje weer eens tevoorschijn gehaald. Omdat ik niet zo goed in m'n Noord-Afrikaanse ingrediënten zit hierbij een eenvoudige tajine met zaken die ik nog in huis had. Binnenkort een exotischer recept! Als je geen tajine hebt kun je ook een braadpan gebruiken.

- 1 worstje (merguez of lamsworstje -> Appie heeft lekkere, nog lekkerdere bij de Markokaanse slager)
- 1 gote tomaat, in stukjes
- een halve of 1/3 courgette afhankelijk van de grootte, in stukjes
- een halve of 1/3 winterwortel afhankelijk van de grootte, in stukjes
- een sjalotje, gesnipperd
- 1 theelepel Ras al Hanout (specerijenmengsel, te koop in (Markokaanse) supermarkt of:
   - half theelepeltje komijn
  - snuf gember(poeder)
  - snuf kurkuma
  - snuf korianderpoeder
  - mespuntje kaneel
- kneepje limoen- of citroensap
- half kopje water
- paar blaadjes munt, fijngenipt, of een half theelepeltje gedroogde munt

Tajine of braadpan verhitten met klein beetje vet (olie of boter), worstje even een beetje bruinen. Groenten erbij doen, specerijen, limoensap en water mengen en er overheen gieten. Op zeer (!) laag vuur ongeveer 20 minuten stoven, met deksel op de tajine/pan.

Erbij: kopje couscous wellen in heet water volgens verpakking en munt er door roeren.

Geheel op smaak brengen met zout en (chili)peper.



De  schattige 1-persoons tajine die ik van Marieke heb gekregen op het vuur:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten