zondag 19 juni 2011

Koolrolletjes met gehakt

Een spitskool. Een uitdaging. Ik hou namelijk niet zo van spitskool.. Maar ik hou wel van Oost-Europese koolrolletjes, dus die heb ik deze keer gemaakt met spitskool. Overigens gaat dat ook prima met witte kool/groene kool/chinese kool. De spitskool is natuurlijk nog lang niet op, dus ik ga me nu beraden op een ander recept voor later deze week (of volgende week, want kolen zijn echt eeuwig houdbaar in de koelkast).
-          1 spitskool (enkele bladeren)
-          100 gram half-om-half gehakt
-          1 eetlepel paneermeel (ik heb een verkruimelde cracker gebruikt want had geen paneermeel)
-          ½  half ei
-          1 theelepel kummel (karwijzaad) + 1 theelepel voor de saus
-          1 theelepel paprikapoeder + 1 theelepel voor de saus
-          ¼ verkruimeld bouillonblokje + ¼ voor de saus, of 2x ½ theelepel bouillonpoeder
-          Peper en zout
-          Scheutje Worchestersauce, als je dat toevallig in huis hebt (anders beetje meer zout)
-          Teentje knoflook, geperst
-          ¼ tot ½  van een kantonnen pakje tomatensaus (gezeefde tomaten, tomatenpassata)
-          Beetje boter
Oven voorverwarmen op 175c. Harde nerf uit de koolbladeren snijden en bladeren in de lengte halveren. In kom leggen, kokend water overheen gieten en even laten staan, zodat de bladeren buigzaam worden. Gehakt aanmaken met paneermeel, ei, 1 theelepel kummel, 1 theelepel paprikapoeder, bouillonpoeder, peper, zout en eventueel Worchestersauce. Een klein ovenschaaltje invetten. Op ieder (half) koolblad een schepje gehakt leggen (flinke eetlepel), tot een worstje vormen, en het koolblad oprollen. Vouw hierbij de zijkanten van het koolblad op het breedste punt naar binnen, zodat je een ‘gesloten’ rolletje krijgt. Koolrolletjes met de naad naar beneden in het schaaltje leggen.
Knoflook fruiten in een beetje boter. Tomatensaus, bouillonpoeder, kummel, paprikapoeder, peper en zout toevoegen. Even laten pruttelen en dan over de koolrolletjes gieten. De koolrolletjes moeten bijna onder staan. Als je een groter ovenschaaltje gebruikt heb je wellicht wat meer tomatensaus nodig (en wat meer peper/zout). Als je een wat dikkere saus wil kun je een eetlepel bloem door de saus roeren.
Na 25 minuten in de oven zijn de koolrolletjes klaar. Ik eet er vandaag verder niks bij, maar eerder heb ik er notenrijst van Lassie bij gegeten, en dat was lekker.

Het waren overigens 5 rolletjes, ik heb er al een op..;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten